Beelden van Kwaliteit
helpt zorgteams met andere ogen naar de zorg te kijken

Wij zijn Beelden van Kwaliteit

Wij helpen zorgteams om met andere ogen naar hun dagelijkse zorg te kijken. Om zo de kwaliteit van zorg, de kwaliteit van het leven van de bewoner én het werkplezier van teams te ontwikkelen. Beelden van Kwaliteit focust op de relatie en interactie tussen zorgprofessional en cliënt. En helpt teams zo de best passende zorg te geven.

Zo helpt Beelden van Kwaliteit

Beelden van Kwaliteit geeft teams, door duidelijke en bewuste stappen, de tijd en ruimte om met andere ogen naar de dagelijkse zorg te kijken. Om zo de zorg te ontwikkelen. De vraag waar het team mee bezig gaat kan over een specifieke situatie met een cliënt gaan, een wens die het team heeft of een uitdaging die het ervaart. Een procesbegeleider begeleidt een team door deze stappen. En schakelt daarbij de hulp van observatoren en gesprekspartners in om zo het team te helpen.

Ervaringen & Nieuws

“Gedraag je als een goede gast”

Ingeborg van Asselt heeft onlangs de training voor gesprekspartner gevolgd zodat ze goed voorbereid aan de slag kan. Haar eigenschappen en kwaliteiten kan ze goed inzetten in de rol van gesprekspartner maar er zijn wel een aantal significante verschillen. Ingeborg: “Het doel is het geven van een beeld van de kwaliteit. We werken niet naar een doel toe. Het beeld is het doel. Hierbij is de reflectie op basis van feitelijke, concrete situaties uit het observatieverslag, leidend.”

Ervaring

Ingeborg_BVK WEB

Observeren kun je leren

We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een BvK-traject mogelijk maken. Deze rollen vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.

Artikel

Beelden van Kwaliteit_DSC06888-min

“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”

Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”

Ervaring

Anne de PAGTER WEB

"We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen."

Fay, Zorgmedewerker SIG

"We zijn als team veel hechter geworden."

Nicolien, Communitycoach Zorgverlening Het Baken

"Dingen die zo gewoon zijn maakten we door het geven van complimenten bijzonder."

Mieke, Gesprekspartner BvK Viattence

"We zien elkaar nu beter en complimenteren elkaar gemakkelijker. Er is meer verbinding."

Anneke, Teamleider Raphaëlstichting

"Door Beelden van Kwaliteit ontdekten we dat we de verantwoordelijkheid meer mogen leggen bij onze bewoners."

Fay, Zorgmedewerker SIG

"Ik had bij het lezen van het observatieverslag echt het gevoel van 'hier zou ik mijn ouders ook naar toe brengen.' "

Nicolien, Communitycoach Zorgverlening Het Baken

"Geen oordeel, maar juist feedback waarmee je als team verder kunt groeien."

Lex, Huisleider Raphaëlstichting

"Het gaat niet om dagen toe te voegen aan het leven van bewoners, maar om leven toe te voegen aan hun dagen."

Anneke, Procesbegeleider Beelden van Kwaliteit

Over ons

Stichting Beelden van Kwaliteit is een samenwerking van zes zorgorganisaties die geloven in de Beelden van Kwaliteit-aanpak. Door het beschikbaar maken van expertise, tijd en energie van speciale Beelden van Kwaliteit professionals binnen elke organisatie, geeft elke zorgorganisatie handen en voeten aan Beelden van Kwaliteit. En ontwikkelt het zo de kwaliteit van zorg. Dit doen we niet alleen voor onszelf maar graag ook met en voor anderen.

Organisaties die samen Beelden van Kwaliteit vormen